Większość towarzystw ubezpieczeniowych w naszym kraju przystąpiła do systemu BLS, oznaczającego Bezpośrednią Likwidację Szkody. Ponieważ nie każdy jednak wie, czym jest BLS, jak działa i komu jest oferowany, warto zapoznać się z nim nieco bliżej.
Czym jest BLS?
Bezpośrednia Likwidacja Szkód (BLS) dedykowana jest kierowcom samochodów, których pojazd został uszkodzony w wyniku zdarzenia drogowego. BLS polega na tym, że naprawą samochodu (i wypłatą odszkodowania) nie zajmuje się ubezpieczyciel sprawcy zdarzenia, ale towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym właściciel uszkodzonego pojazdu ma wykupione OC.
Dla poszkodowanego kierowcy jest to duże udogodnienie, choćby dlatego że nie musi dochodzić swoich racji przed obcym towarzystwem ubezpieczeniowym. Zajmie się tym jego własny ubezpieczyciel, który po zlikwidowaniu szkody odzyska swoje pieniądze od ubezpieczyciela sprawcy wypadku. Dzięki temu cały proces odszkodowawczy przebiega szybciej.
Bezpośrednia likwidacja szkód w Polsce i jej ograniczenia
System BLS posiada pewne ograniczenia. Oznacza to, że w niektórych sytuacjach, powstałe szkody będziemy zmuszeni likwidować w sposób „tradycyjny”. Kiedy więc nie skorzystamy z BLS?
-
gdy do powstania szkody doszło poza granicami kraju,
-
gdy w wyniku zdarzenia doszło do powstania szkód osobowych (czyli ucierpieli ludzie),
-
jeśli powstałe szkody przekroczą wartość 30 tyś. zł.,
-
jeżeli w zdarzeniu brały udział więcej niż dwa pojazdy,
-
gdy OC sprawcy wykupione było w zagranicznym zakładzie ubezpieczeń.
Zalety systemu BLS
Skoro wiemy już, czym jest BLS w praktyce, przyjrzyjmy się jego dodatkowym zaletom. Niewątpliwie największą z nich jest uproszczenie wszelkich formalności, związanych z wypłatą odszkodowania, które wpływa na przyspieszenie procesu likwidacji szkody. Ona sama jest też rzetelnie wyceniania, dzięki czemu łatwiej jest uzyskać należną rekompensatę.
Plusem BLS jest też fakt, że poszkodowany współpracuje z ubezpieczycielem, którego sam wybrał. A to pozytywnie wpływa na jakość obsługi. Ubezpieczyciel nie chce bowiem stracić swojego (być może stałego) klienta. Zacieśnia się więc pozytywna relacja na linii klient-ubezpieczyciel. Zaletą BLS jest też to, że nie musimy dochodzić swoich roszczeń od obcej dla nas firmy ubezpieczeniowej.
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela
Bezpośrednia likwidacja szkód w Polsce jest długo wyczekiwanym ułatwieniem dla wielu kierowców. Mimo tego nie daje ona 100% gwarancji, że każdy kierowca otrzyma w pełni satysfakcjonujące go odszkodowanie, nawet jeśli obowiązek wypłaty ma jego własny ubezpieczyciel. Co zrobić w takiej sytuacji?
Odpowiedź jest prosta: należy złożyć odwołanie do ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia, ale nie do swojego. Bez względu na BLS to ubezpieczyciel sprawcy odpowiada za likwidację szkody, bowiem jego odpowiedzialność cywilnoprawna nie ulega zmianie. Jeśli jednak odwołaniem nie wskóramy za wiele, pozostaje nam wkroczyć na drogę sądową, pozywając ubezpieczyciela sprawcy kolizji.
BLS to więcej niż naprawa
To, czym jest BLS nie ogranicza się tylko i wyłącznie do naprawy pojazdu i dochodzenia finansowej rekompensaty przed własnym ubezpieczycielem. W ramach tego systemu, poszkodowany kierowca może też liczyć na inne udogodnienia, jak na przykład:
-
pokrycie kosztów holowania pojazdu,
-
zwrot kosztów za parkowanie pojazdu na parkingu strzeżonym,
-
zwrot kosztów za dodatkowe badania techniczne pojazdu, które należy wykonać po jego naprawieniu,
-
oczekiwanie wynajęcia pojazdu zastępczego na czas naprawy uszkodzonego samochodu.
Pamiętajmy, że decydując się na likwidację szkody poprzez BLS, określone są maksymalne wartości szkód, które pokryje nasz ubezpieczyciel. Jeśli zostaną one przekroczone to o wypłatę brakującej należności, będziemy musieli wnioskować do ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia.